Valikko Sulje

Ensimmäinen kokemus Skyline Trailista Palm Springsissä

Skyline Trail Palm Springsin kaupungin alueella on yksi kovimmista päivävaellukseen sopivista reiteistä koko Yhdysvalloissa tarjoten mm. yhden suurimmista korkeuseroista millään vaellusreitillä. Tämä reitti alkaa Palm Springsin Art Museumin parkkipaikalta noin 100 metrin korkeudella merenpinnasta ja jatkuu 16 kilometriä Palm Springs Aerial Tramwayn yläasemalle. Korkeuseroa tulee yhteen suuntaan noin 2 400 metriä. Polku – paikoin hyvin huonosti havaittava – kulkee kolmen kasvillisuusvyöhykkeen läpi alhalla olevan autiomaan kaktuksista mäntymetsään. Vaeltajaa palkitaan hienoilla näkymillä eri suuntiin vuorille ja alhaalla olevaan Coachellan laaksoon. Reitin päätepisteestä on vielä noin 600 metrin korkeutta lisää tuova kahdeksan kilometrin vaellus San Jacinsto-vuoren laelle, jolloin reitin nimi onkin “From Cactus to Clouds”, mitä ei pysty tekemään yhdessä päivässä ellei aloita vaellusta hyvin varhain aamulla esimerkiksi noin kello 2-3. Vuoren lakialueella ei saa telttailla tai yöpyä ellei jostain syystä sattuisi saamaan viranomaisten lupaa. Pelkän Skyline Trailin ovat muutamat tehneet molempiin suuntiin, mikä vie kokeneelta vuoristovaeltajaltakin ainakin 30 tuntia.

Lämpötiltaero Skyline Traililin alkupisteen ja lopetuksen välillä on noin 10-20 Celciusastetta vuodenajasta riippuen. Kesällä aloituskohdan lämpötila on yleensä liian korkea (päivällä yli +40 Celciusta, yöllä 25-30 Celciusta) tälle vaellukselle ja talvella varsinkin ylhäällä on niin kylmää ja joskus lumista, että koko reittiä on jokseenkiin mahdoton tehdä. Asiantuntija siis suosittelevat välttämään noita ajankohtia, vaellusajoista parhaat ovat syksyllä ja keväällä. Koko reitillä ei periaatteessa ole vettä, joten omat juomat pitää kantaa mukana. Suositus on ottaa vettä mukaan koko Skyline Trailille noin 10 litraa jokaiselle vaeltajalle. Lyhyille ja helpommille alapään vaelluksille – kuten meidän tammikuussa 2018 tekemämme – voi hyvin mennä talvella, jolloin myös vedentarve on pienempi.

Minulla oli pitkään ollut vaimoni kanssa mielessä lyhyt tutustuminen tähän rankkaan vaellusreittiin, ajatuksena palata samaa reittiä sopivalta korkeudelta. Lopulta 26.1.2018 lämpötila laaksossa oli vähän yli +20 Celciusta -ei liian lämmin tai kylmä vähän korkeammallekin menoa ajatellen – ja päätimme kokeilla reittiä. Emme pidä ensimmäistä nousua Palm Springsin taidemuseon takaa mukavana, joten nousimme vähän pitempää (noin 3 kilometriä) ja mukavampaa North Lykken Trailia Skyline Trailin risteykseen.

Jo North Lykkenin ja Skylinen risteyksestä näkymät Palm Springsin kaupunkiin ja pidemmälle laaksoon ovat hienot, joten emme ottaneet mitään erityistä korkeustavoitetta. Ensimmäinen osuus Skyline Trailista nousee vuoren alapään kukkuloille noin 1 000 – 1 200 metriin ennen loivaa nousuosuutta. Me otimme tavoitteeksi kävellä noin 1,5 kilometriä polkujen risteyksestä ja reitin kunnosta riippuen kääntyen takaisin vähän myöhemmin näköalojen ja reitin kunnon mukaan. Meillä molemmilla oli kännyköissä Sports Tracker -sovellus päällä näyttämässä reittiämme ja samoin korkeutta ja suoritustamme ylipäätään.

Käännyimme lopulta takaisin noin 560 metrin korkeudelta, jonka saavutimme käveltyämme polkua noin 1,6 kilometriä Norh Lykkenin risteyksestä. Tämä on muuten likimain sama korkeus koin laakson reunan korkein yksittäinen vuorten juuren piikki, Murray Peak. Skyline jopa tuohon pisteeseen osoittautui vaativammaksi kuin nousu Murray Peakille. Tästä eteenpäin polku näytti yhä haastavammalta, jatkuvaa kulkua isojen kivien kattamalla reitillä. Arvelimme ensimmäisten harjanteiden saavuttamisen vaativan vielä toiset 1,6 kilometriä kävelyä kivikossa. Joku kertoi nousumme alkupäässä, että saavuttamassamme korkeudessa polulla pitäisi olla pieni pelastusasema, mutta emme nähneet sitä polulla edes vähän ylempänä. Siispä päätimme kääntyä takaisin ja ehkä yrittää ylemmäs seuraavana talvena 😉

Näkymät jo tällä reitinpätkällä muuttuivat jatkuvasti yhä laajemmiksi ylöspäin noustessa. Paluupisteestämme näimme hyvin koko Palm Springsin alueen ja paljon sitä laajemmalle. Jos ilmassa ei olisi ollut vähäistä kosteutta, olisi tuolta näkynyt hyvin myös laakson itäisessä päässä noin 50 kilometrin päässä oleva Salton Sea. Laakson leveys on näillä kohdin noin 20 kilometriä, joten vastapuolen vuoret näkyivät tietysti aivan mainiosti, samoin Los Angelesin reunoilta nousevat San Bernardino-vuoret.

Niinpä jokaiselle, joka haluaa nähdä koko Palm Springsin ja Coachella Valleyn kauneuden likimain optimaaliselta etäisyydeltä: Skyline Trail on luultavasti paras vaihtoehto. Alla olevat kuvat englanninkielisine teksteineen antaa vain pienen otoksen siitä, mitä voit kokea ja nähdä.